Pericol de infecție - și succesul se răspândește asemenea unui virus

Siker terjedes

Sunt demni de admirațieîntreprinzătorii care au riscat și au câștigat la o vârstă fragedă, dar și cei care, cu decenii de experiență în spatele lor, deja într-un mod mult mai atent gândit, s-au decis să facă pași incomparabil mai mari pe câmpul minat al economiei. 

Te umple de optimism să înveți din exemplul companiilor care din curtea casei au reușit să devină jucători de importanță națională, să admiri curajul și simțul de afaceri ale proprietarilor lor.

Printre cele din urmă se numără și Melinda Instal, care ca și distribuitor de produse de tehnica încălzirii și răcirii, de echipamente sanitare, produse horticole și electrice, se află pe locul trei pe piața internă de specialitate din punctul de vedere al cifrei de afaceri realizate.

În cele ce urmează, le vom prezenta cititorilor o succesiune de capitole, înfățișând, lunar, prin intermediul diferitelorpersoane, câte unul dintre domeniile de activitate ale societății, respectiv câte o etapă a procesului de vânzare. Astfel, în final, din aceste piese de puzzle, ni se va înfățișa imaginea de ansamblu. 

Fețe umane, relatări autobiografice care ne arată că totuși se poate și acasă. Se poate și merită să lucrezi, să întemeiezi o familie, să crești copii, să planifici, să visezi, să creezi. Pe scurt, să riști și să câștigi.

Prima dată îl vom cunoaște pe Vertlen András-István, care este un angajat în cadrul departamentului de marketing al Melinda Instal, un "hidden figure" în echipă, după cum spune el. Am vorbit cu András, specialistul în marketing, dar și cu András, omul din spatele specialistului,în bistroul companiei.

Tu te ocupi și cu cercetarea pieței. Foarte interesantă, determinantă această activitate; am putea spune că întreaga activitate comercială începe aici, se bazează pe cercetările tale, pentru că acestea arată ceea ce dictează piața, ce și în ce cantitate merită achiziționat pentru a putea fi vândut prin diferitele canale de distribuție. Acest lucru, dacă ne gândim mai bine, include atât responsabilitate, cât și factori de risc.

 

Într-adevăr, deși eu prefer să mă descriu ca aventurier, explorator de piață, acest post fiind unul infinit de complex și totuși magic și inovator, în care apar întotdeauna  soluții noi, zone neexplorate, care se pot încorpora în proces.

Dacă luăm un exemplu simplu de pe piața de legume-fructe: noi ne aflăm pe latura interioară a tarabei, am dori ca toată lumea să cumpere de la noi și, bineînțeles, vrem să obținem acest lucru cu un profit cât mai mare. Primul și cel mai important factor este să respectăm obiceiurile și dorințele clienților noștri, pentru că nu contează cât de bun este un produs  dacă acesta nu este cumpărat. Trebuie să îi respectăm prin faptul că stim ce vor. Acest lucru, însă, se modifică permanent.

În piața de legume-fructe există 40-50 de negustori, cu câte 5-10 produse, dintre care numai 1-2 sunt tomate. Aici este relativ ușor pentru cumpărător să ia o decizie, (și nici) iar negustorilor nu le este dificil să răspundă nevoilor cumpărătorilor, nefiindu-le greu nici să atribuie prețul potrivit produselor. Însă, imaginați-vă același lucru în cazul unei game cuprinzând peste zece mii de produse vândute prin diferite canale de distribuție pe o piață națională, unde trebuie cunoscuți sute de mii de clienți, fiind în joc o mulțime de concurenți cu numeroase mărci.

Astfel, totul devine mai interesant ... Îmi place să mă refer la acest raport ca: relația dintre Inimă, Minte și Piață.

Când dorim ceva, ne ascultăm inimile, dacă vrem să îl cumpărăm la un preț bun, ne ascultăm mintea, iar dacă vrem să cumpărăm cel mai bun produs, cercetăm piața.

Când am început să lucrez la Melinda Instal ca angajat al departamentului de marketing, sarcina mea era să colectez date despre actorii de pe piață, despre produsele acestora și să le înregistrez. A trebuit să analizez datele colectate și apoi să ajut vânzările cu aceste analize. Treptat, acest lucru a evoluat, devenind un proces de cercetare de piață, care arată direcția ca o busolă în cadrul mai multor procese majore din cadrul societății. Acest lucru se poate imagina asemenea unui bumerang. Obținem informațiile de pe piață, le analizăm, după care le folosim, obținem altele noi, le încorporăm și le folosim și pe acestea, îmbunătățind în mod constant conceptul de bază.

Există numeroase instrumente și tehnologii de marketing la îndemâna noastră în analiza datelor, pe care le-am adaptat cu succes în cadrul procesului de cercetare de piață. Constituie o imensă provocare să lucrăm cu atât de multe date, să le organizăm și să le interpretăm, însă la Melinda Instal ne stau la dispoziție condițiile necesare pentru ca acest proces creator de valori să funcționeze fără probleme.

Inteligență economică - cunoaștem aceste două cuvinte separat, dar mulți dintre noi nu au nici cea mai vagă idee despre ceea ce înseamnă ele puse cap la cap. Cum ai explica unui neinițiatceea ce reprezintă acest concept?

Să ne întoarcem puțin la exemplul cu piața de legume-fructe! Când ieșim pe piață, cunoaștem cantitatea care poate fi vândută, cunoaștem prețurile de vânzare sau le stabilim în raport cu cele ale produselor concurente. Suntem conștienți de concurenți și le cunoaștem obiceiurile. La sfârșitul zilei tragem concluziile, cunoaștem venitul obținut, ce cantitate s-a vândut din fiecare produs în parte, care sunt lucrurile pe care trebuie să le îmbunătățim pentru a obține mai multe vânzări și mai mult profit. În cazul unei astfel de afaceri mici există o cantitate mică de date, pe care le putem reține chiar și în memorie. Dacă volumul de date este mare, sunt necesare metode și procese care să sprijine procesul decizional.

Definiția ”inteligenței economice”, în viziunea societății Gartner, cea mai mare firmă de consultanță în afaceri din lume: un termen generic incluzând aplicațiile, bunele practici, instrumentele care ne permit să obținem și să folosim informații importante pentru luarea deciziilor în afaceri.

Este vorba despre practici și aplicații destul de recente, deoarece au fost definite în anul 1989 de un domn numit Howard Dresner. Aceste sisteme sunt utilizate acum în cadrul multor societăți, cum ar fi sistemele informatice pentru întreprinderi, sistemele de suport decizional și cele pentru extracția de date și texte sau OLAP. Deci, inteligența economică reduce incertitudinea deciziilor economice prin colectarea, prelucrarea și distribuirea în cadrul societății a informațiilor utile. În anii 2000, activitățile de inteligență economică se completează cu funcții de supraveghere a mediului (Environmental Scanning). Această parte a inteligenței economice se numește Competitive Intelligence, care se poate traduce cel mai bine ca supraveghere a mediului competitiv. Sistemele de inteligență economică completate cu aplicații de supraveghere a mediului concurențial, includ nu numai activități de cercetare a pieței, ci și sisteme complexe care pot monitoriza și analiza concurenții, clienții, furnizorii, partenerii și investitorii de pe piață. 

Unde ți-ați obținut experiența profesională anterioară și care sunt comorile pe care le-ai adus cu tine în bagaj?
 

Când eram copil, am adorat tot ceea ce era legat de tehnică, am fost întotdeauna  interesat de tehnica de calcul și apoi, după ce am absolvit liceul am ajuns din întâmplare în lumea informaticii, care pur și simplu m-a fascinat. Nivelul de automatizare și viteza pe care aceste sisteme le reprezintă, dacă le programăm în mod corespunzător, sunt incredibile. Sistemele din vremea respectivă (vorbim despre 1995) au impus încă un mod de gândire extrem de structurat din partea utilizatorului. Noi am învățat să gândim astfel.

După ce am absolvit școala postliceală locală de informatică, a urmat o facultate de informatică, apoi o întreprindere individuală, unde am reușit să lucrez peste 10 ani în domeniul tehnologiei informației. M-am ocupat de servicii de reparații și mentenanță IT, așa am intrat în contact cu sistemele de management corporativ la companiile locale, aici am ajuns să cunosc procesele esențiale pentru gestionarea unei societăți.

Criza economică din 2008 m-a făcut să-mi dau seama că nu este posibilă operarea unei afaceri fără cunoștințe adecvate în domeniul economiei și al managementului. Astfel, în 2010, m-am înscris la programul de masterat în management al Facultății de Științe Economice Kautz Gyula din cadrul Universității Széchenyi István. Aici îmi erau la îndemână toate disciplinele științifice de care eram interesat și am simțit că am nevoie de aceste cunoștințe în viață, în munca mea.

Nu am fost dezamăgit, am evoluat foarte mult în decursul celor doi ani, orizontul meu profesional s-a extins. Ironia sorții este că, după ce am absolvit programul de management, mi s-a oferit o oportunitate să lucrez la o mare companie maghiară, ca expert IT, pe care am și acceptat-o, curios de provocările oferite de noua situație. Mi-am dorit să descopăr funcționarea unei astfel de companii mari, să-mi dezvolt competențele IT și, în funcție de posibilități, să pun în practică cele învățate în cadrul facultății de management. Am făcut nenumărate progrese în ambele direcții, am fost implicat în multe proiecte de afaceri de succes, în care rolul principal nu era jucat numai de informatică.

Apoi, ți s-a făcut dor de casă. Care a fost factorul decisiv care te-a determinat să te muți acasă din Ungaria în mod definitiv?
 

Într-adevăr, după un an și jumătate m-am decis să mă mut acasă . Poate multiculturalitatea nu este pentru mine, poate mi-a lipsit familia, caracterul direct, prietenos, deschis, onest al oamenilor de aici.

Se spune că în spatele fiecărui bărbat de succes stă o femeie puternică, ceea ce poate fi adevărat și în cazul meu, dacă prin succes înțelegem o familie iubitoare, o soție iubitoare, pentru că acestea sunt lucrurile pe care le-am dorit toată viața. Căile vieții sunt întortocheate, se mai spune.Am întâlnit-o pe soția mea atunci când am obținut locul de muncă în Ungaria. Am reușit să rămânem loiali unul față de celălalt chiar și într-o relație de la distanță, fapt pentru care îi mulțumesc foarte mult. În cele din urmă, acesta a fost cel mai important factor care mi-a influențat decizia. Dar nu am regretat nici timpul petrecut în străinătate, unde am obținut experiențe utile, care pot fi importante atât în viața cât și în cariera mea. Nu în ultimul rând, am găsit mulți prieteni și cunoștințe, persoane foarte incluzive și directe.

 
După ce m-am mutat acasă, am început să-mi reconstruiesc viața. În ceea ce privește informatica, în străinătate am reușit să mă împlinesc din punct de vedere profesional, am simțit că nu mai vreau să lucrez în acest domeniu și acasă. Căutam oportunități în care economia și organizarea corporativă să joace rolul-cheie și, nu în ultimul rând, mi-am dorit să îmi aplic și cunoștințele teoretice dobândite în cadrul facultății de management.
 
Am văzut un anunț în care Melinda Instal căuta o persoană pentru postul de referent de marketing cu cunoștințe IT. La facultate marketingul ca știință în cadrul managementului a fost preferata mea, am fost întotdeauna interesat de branduri, de comportamentul clienților, am vrut să lucrez la o companie autohtonă mai mare, și m-,am hotărât să încerc.
 
Nu am ajuns să regret: în practică, marketingul este o știință foarte complexă, acoperind toate unitățile unei organizații, iar la Melinda Instal am avut ocazia să pun în practică toate cunoștințele dobândite la facultate. Mulți m-au întrebat de ce m-am decis pentru o schimbare atât de mare, informatica și marketingul fiind domenii foarte îndepărtate.
 
Cunoștințele informatice sunt esențiale în marketingului contemporan,eu stiam deja, ca instrumente în analiza datelor cercetărilor de piață, în marketingul online, unde lucrăm din date, sau în gestionarea informațiilor clienților. În plus, un nou orizont, o nouă perspectivă, o nouă tendință sunt întotdeauna interesante.
 
 

Sediu Central

RO

535600 Odorheiu Secuiesc
Jud.Harghita

Str.Beclean Nr.314

Romania

 

Date de Contact

Sunati-ne la:
Tel. 0266-207 400, +40 740-150 150
Fax.:0266-207 401, 0266-207 402

Email:

 

Newsletters

Subscribe and get the latest updates, news, and more...