La mijlocul unui interval de 50 de ani

Anul 2019 intră în istoria afacerii Melinda Impex, ca mijlocul perioadei de jumătate de secol, socotit între anii 1994 și 2044. Nu știm foarte multe despre viitorul care ne este rezervat, însă cunoaștem toate detaliile trecutului nostru, din care putem concluziona că am avut mai multe decizii potrivite decât cele neinspirate, acesta fiind motivul pentru care suntem unde suntem și prosperăm, ne dezvoltăm în continuare, și îndrăznim să facem planurile și pentru următorii 5 ani. Încrederea noastră în viitor este confirmată și de faptul că ori de câte ori am avut un recul al businessului, am reușit să ne redresăm, iar în ultimii 6 ani prin compania noastră, Melinda Instal, suntem pe un trend ascendent, așa cum este redată în graficele alăturat.


Evoluția afacerii poate fi afectată, în mod evident, și de factori externi, independente de noi, dar este foarte important să fim pregătiți și pentru conjuncturi nefavorabile, să putem gestiona în mod profesionist asemenea situații nedorite, iar după o astfel de corecție să putem relua dezvoltarea afacerii, având pregătite din timp scenariile, proiectele, ideile inovatoare care înlesnesc asemenea deziderate. În perioada 2013 – 2018, piața de specialitate a instalațiilor termice și sanitare din România
(prin prisma importatorilor și distribuitorilor de nivel 1), a înregistrat o creștere de 48% pe baza cifrelor de afaceri în Lei ale companiilor participante (sursa informațiilor www.romanianuniverse.ro).


În aceeași perioadă analizată compania noastră a înregistrat o evoluție pozitivă de 73%, deci peste media sectorului de activitate, care se poate observa în tabelul alăturat în contextul evoluției principalilor noștri concurenți, motiv pentru care am mărit cota de piață de la 3.24% la 3.81% (sursa informațiilor www.mfinante.ro)
Dincolo de aceste informații referitoare la evoluția companiei noastre, Melinda Instal, pentru a vă oferi o imagine mai de ansamblu asupra grupului de firme în care vă desfășurați activitatea, în tabelul alăturat regăsiți situația curentă a afacerilor ale căror proprietate majoritară este deținută de familia Pál din Odorheiu Secuiesc. Așa cum se poate observa, în mod curent, sub aceeași umbrelă sunt peste 740 de angajați iar cifra de afaceri cumulată în anul curent se apropie de 128 milioane EUR, adică 612 milioane Lei.


Acest an jubiliar pe care-l lăsăm curând în urma noastră, pentru Melinda Instal se încheie cu vânzări estimate de peste 213 milioane de Lei (44.5 milioane EUR), cu aprox. 3% peste nivelul planificat și în creștere cu 14% față de anul 2018. Profitul brut propus nu îl vom putea realiza în întregime datorită practicării unei marje comerciale sub nivelul planifi
cat, dar avem un progres important și la acest capitol (vezi prima grafice). Evoluția noastră favorabilă și din acest an, a fost susținută de vântul din spate reprezentată de creșterea economică de peste 4% (reflectat prin creșterea PIB = produs intern brut), la care a contribuit semnificativ și evoluția pozitivă a pieței construcțiilor în general (+27.9% pe primele 9 luni ale anului), a creșterii construcțiilor noi în special (+34%). Notă: sursa informațiilor este www.insse.ro
Evoluția pozitivă generală a pieței specifice în care ne desfășurăm activitatea, se poate concluziona și din creșterile înregistrate de principalii noștri competitori pe primul semestru al anului 2019, top 10 participanți de piață înregistrând o creștere de 12.7% a cifrei lor de afaceri cumulată.


În aceeași perioadă 1 ianuarie – 30 iunie 2019, principalii jucători a pieței de bricolaj (+ APC Universal Partner, parte o rețelei cu capital autohton Ambient), au avut o creștere de 15.3% a cifrei lor de afaceri, așa cum sunt prezentate în tabelele alăturate (sursa informațiilor: www.keysfin.com)
Însă, dincolo de cifre, după părerea mea, acest an jubiliar va rămâne în memoria noastră datorită mai multor evenimente și campanii, care au fost gândite și implementate, pentru a marca, pentru a sărbători această piatră de hotar importantă. În cele ce urmează, vi le trec în revistă pe acestea. • În ianuarie s-a reînnoit webshopul B2C dedicat utilizatorilor finali • În ianuarie am reînnoit sigla firmei, în care a apărut numărul magic 25, și în cursul întregului an am folosit-o în această formă în toate comunicările, în marketingul intern și extern, pentru acțiuni de relații publice. • Pentru a ne pregăti de provocările viitoare și pentru a răspunde nevoilor clienților, am pornit o nouă linie de business care asigură proiectarea, instalarea și întreținerea caselor inteligente (smart home). • În martie, ca parte a unui șir de evenimente care a ținut o săptămână întreagă, ne-am amintit de sfertul de secol din trecutul nostru.

Am invitat reprezentanții mass media din Odorheiu Secuiesc la o conferință de presă, la care le-am adus la cunoștință ce evenimente vor urma în anul aniversar.
• În săptămâna 4-9 martie, în ordine cronologică primul eveniment a fost o expoziție fotografică organizată în sala audio-vizuală a Bibliotecii Municipale unde am expus 25 de fotomontaje, pe care s-au comparat imaginile actuale cu cele din trecut. După care lângă depozitul nr. 8 aflat în construcție la sediul central am îngropat o capsulă a timpului, pe care dorim s-o deschidem abia pe 25 aprilie 2044, la a 50-a aniversare a înființării firmei (conform speranțelor mele mulți dintre colegii actuali am putea fi de față la acel eveniment festiv). În capsulă am pus obiecte care reflectă situația actuală a firmei: lista de personal, catalog cazane, cartea memorială, revista Melinda Info, copiile în miniatură a fotografiilor expuse, un card de acces în incinta sediului central, mesaje video pe suport de hârtie și pe un drive USB, un bec Lednex, pliante, bancnote aflate în circulație în momentul de față.


• În weekend am sărbătorit a 25-a aniversare a companiei noastre împreună cu colegii noștri veniți din toate colțurile țării. Cadrul festiv a fost asigurat și de prezența furnizorilor, a câtorva dintre foști colegi, precum și de concertul dat de celebrul artist de orgă, Rákász Gergely din Ungaria. Persoanele prezente, cca. 500 la număr s-au simțit excelent, mulți dintre noi am rămas până în zori și chiar după mai multe săptămâni ne-am amintit cu drag cele petrecute acolo. Cu această ocazie împreună cu Melinda Steel am publicat o carte memorială în care am acoperit ultimii 25 de ani incluzând mărturii, informații și fotografii ale angajaților și furnizorilor. Tot cu această ocazie a avut loc premiera celui mai recent film de imagine publică al nostru.


• În luna martie colegii noștri din sediul central au participat pentru prima oară la o donare de sânge, ce s-a repetat acum în decembrie. • Am sponsorizat turneul din Ardeal al lui Rákász Gergely, mai ales concertul din Odorheiu Secuiesc. Pentru acest eveniment am făcut o tragere la sorți pe Facebook unde am acordat ca premiu 25 de bilete de intrare. • În luna mai am organizat la Sovata o întâlnire și o conferință profesională pentru partenerii noștri instalatori și revânzători, una după cealaltă de data asta. Împreună cu colegii noștri am oferit pentru clienții noștri programe variate de o calitate ridicată. Partenerii invitați au avut parte de următoarele evenimente: o conferință profesională la care au avut prezentări atât furnizori de renume cât și colegii noștri; prezentare de produse; premierea rezultatelor lor din anul precedent; Jocurile Olimpice Melinda; concertul de orgă ținut în Salina Praid, precum și o seară festivă cu un chef pe măsură. Sunt convins că datorită eforturilor susținute și a muncii depuse de către colegii de la sediu și de la punctele de lucru, acest eveniment a avut un mare succes, și am putut aniversa istoria noastră de 25 de ani în mod solemn, conform standardelor proprii.


• La începutul verii am fost sponsori la două evenimente pentru tineret. Primul a fost o acțiune caritabilă organizată în luna mai în Miercurea Ciuc cu denumirea ”Artiști din Harghita pentru copii din Harghita”, al doilea a fost un concurs de cultură generală denumită ”TudÁSZ” organizat în luna iunie. • În septembrie am fost sponsori principali la Cursa de alergare al Orașului, organizat în acest an pentru a 11-lea oară. Între cei 2000 de alergători a participat și echipa noastră, așa că am reprezentat compania și cu prezența fizică nu doar cu reclame și apa minerală personalizată cu logoul nostru. • În octombrie am organizat pentru a doua oară concursul de studiu de caz Pegasus pentru elevii de la licee, la care au participat în total 7 instituții de învățământ. Obiectivul acestei acțiuni a fost să descoperim talentele tinere din oraș și din împrejurimi, cărora să le oferim burse pentru studiile lor superioare și un loc de muncă după absolvire. Am dori foarte mult ca acești tineri să vadă oportunitățile de carieră și acasă nu doar în străinătate.


• În spiritul responsabilității sociale în luna octombrie am organizat un eveniment de plantare de copaci la care o echipă mai restrânsă a plantat nu mai puțin de 700 de puieți pe lângă un sat din apropierea Odorheiului. • În octombrie s-au finalizat lucrările de construcție a depozitului nr. 8 având o suprafață totală de 4.400 mp și ținând cont și de obiectivele de afaceri pentru următorii 5 ani, are rolul de a suplimenta capacitățile de depozitare actuale. Atunci s-a finalizat acoperișul, au fost montate panourile laterale și s-a efectuat betonarea pardoselii. A mai rămas de făcut construirea rafturilor, instalarea sistemului de iluminat și a sistemului antiincendiu.
• Deasemenea mai sunt câteva evenimente pe care le-am organizat pe parcursul anului curent. De exemplu cele 25 de concursuri de pe Facebook, în cadrul cărora am tras la sorți diverse produse asigurate de furnizorii noștri. Cel mai valoros premiu a fost un grup de amestec pentru încălzire prin pardoseală de la Herz cu o valoare de 3.260 de lei. Campania s-a bucurat de un interes major în rândul utilizatorilor finali, au fost cel puțin 1.000 de răspunsuri de la utilizatori la fiecare întrebare pusă în concurs. O altă noutate a paginii noastre de Facebook a fost faptul că am afișat în fiecare zi de vineri câte o informație generală despre produse, astfel punând accent nu doar pe vânzări cât și pe construirea imaginii proprii.


• Deasemenea a mai fost un eveniment periodic și prezentările ținute pentru colegi la cafeneaua de la sediul central în fiecare lună, denumită ”Mic dejun
inteligent – Smart Breakfast”. În cadrul acestora am putut participa la niște prezentări de la specialiști în diferite teme în folos profesional și personal.
• Ca să ne mai întâlnim și într-un cadru mai relaxat în afara locului de muncă, am organizat un șir de excursii numit ”4 anotimpuri”, în cadrul căruia am pornit să explorăm frumusețile Transilvănene. În primăvară am urcat pe Scaunul Domnului, în vară am văzut peisajul superb al Munților Ciucaș, iar în toamnă am explorat vârful Omu. Excursia de iarnă este programată pentru luna ianuarie. • Continuând tradiția anilor trecuți am organizat două instruiri combinate cu team building-uri pentru personalul de vânzări din distribuție și magazine, precum și pentru colegii din sediul central. Au mai participat la un team building de o zi și cei din depozitul central precum și șoferii din logistică.


• În momentul de față este în curs de realizare și webshopul B2B pentru revânzătorii noștri contractuali. În concluzie, acest an aniversar a fost foarte bogat în evenimente memorabile și îl încheiem cu rezultate financiare bune, ambele capitole oferindu-ne satisfacție, căci s-a reconfirmat că “împreună putem realiza lucruri extraordinare”.
Tot în acest an, avem progrese palpabile la mai multe procese de activitate: • gradul de eroare a planificării vânzărilor cantitative (PVC) • gradul de onorare a comenzilor client • proporția comenzilor preluate prin aplicația SFA • sistemul de bonusare personal vânzări • procesul logistic (cu îmbunătățiri necesare în continuare, demers care este prioritate 0) • procesul de achiziții și gestionarea stocurilor • previziunea fluxului de numerar (cash-flow) • conlucrarea interdepartamentală • managementul prin obiective definite în sistemul Balanced Scorecard BSC • procesul de luare a deciziilor bazate pe analiza datelor (dashboard Power BI) Spre sfârșitul acestui an, în contextul activității de planificare pe termen scurt (anul 2020) și pe termen mediu (2020 – 2024), s-a ivit necesitatea actualizării viziunii și misiunii companiei noastre, întrucât versiunea existentă datează din anul 2015. În curând vom finaliza și acest demers.

Fiind ultima ediție a revistei noastre interne pe anul 2019, prin acest canal de comunicare țin să mulțumesc întregului colectiv de lucru pentru activitatea conștiincioasă depusă de-a lungul anului, pentru îmbunătățirea continuă a performanței noastre. Este mare nevoie de această evoluție întrucât, avem presiunea pieței, sunt urmăritori care ne suflă în ceafă. Pot afirma și după aproape două decenii, de când sunt parte a acestei echipe și contribuitor la formarea viitorului, că sunt foarte mândru de voi, de noi toți. Nu pot decât să repet ceea ce am declarat și la finalul anului precedent: nu suntem perfecți dar avem un demers permanent să ne îmbunătățim în lipsurile de care suntem conștienți, le rezolvăm pas cu pas în funcție de prioritatea acestora și în funcție de posibilitățile noastre umane și financiare. În acest spirit mă bazez pe fiecare dintre voi în continuare, astfel încât să avem o afacere în care fiecare dintre grupurile de interese (stakeholder) importante – angajați, clienți, furnizori, proprietari, bănci – performează la nivelul așteptărilor, sunt mulțumiți și se simt în siguranță. Vă urez sănătate și bucurie, liniște sufletească alături de cei dragi, fie ca Nașterea Domnului să ne asigure nouă tuturor acea lumină călăuzitoare cu ajutorul căreia să ne păstrăm, să ne găsim drumul nostru în viață, atât pe plan personal cât și pe plan profesional. Crăciun Fericit & La mulți ani 2020!
András Lehel Director General


 

 

Sediu Central

RO

535600 Odorheiu Secuiesc
Jud.Harghita

Str.Beclean Nr.314

Romania

 

Date de Contact

Sunati-ne la:
Tel. 0266-207 400, +40 740-150 150
Fax.:0266-207 401, 0266-207 402

Email:

 

Newsletters

Subscribe and get the latest updates, news, and more...