Gestionează deștept!

Radulescu Gheorghe

Atenție! Jocul regăsit în titlul de mai sus, este un joc devenit realitate. Vârsta: 18+. Numărul jucătorilor: 290. Durata jocului: 24 ani.
Numerele se referă la compania noastră, Melinda Instal. Numărul jucătorilor se schimbă, dar regulile jocului sunt aproape neschimbate din anul 1994. Cum și jocul de societate are un scop, și acesta are: cu un nivel de stoc optimal să atingem un procent cât mai mare de deservire. La fel cum și varianta originală, și acesta are un “bancher” care ține stocul în frâu și în nivel. Acesta nu este altul, decât Tehnicianul gestiunii de stoc, fără de care nu se poate continua o vânzare eficientă. Rădulescu Liviu-Gheorghe este angajatul companiei noastre de mai bine de 15 ani. Cu el am vorbit.

Teava de cupru in depozit

Pentru a avea o imagine de bază despre munca ta, te întreb prima oară care este scopul managementului inventarului? În calitate de tehnician pe aceast teritoriu, în ce ești interesat?
Din punct de vedere al inventarului, ideal este să nu fie nici supra-stoc, nici lipsă de stoc ( numit de noi “ gaură de stoc”). Ca și tehnician al gestiunii stocului eu așa văd că trebuie să fiu o legătură între departamentul de planificare și control, departamentul de aprovizionare și departamentul de vânzări: aceste trei birouri trebuie să le leg și să verific dacă planurile sunt destul de mari față de vânzări. Trebuie să verific dacă necesitatea vânzărilor este compensată în timp și în cantitatea necesară, de către departamentul de aprivizionare. În același timp trebuie să urmăresc și stocul intern din cele 13 magazine Melinda Instal, care se găsesc în diferite orașe a țării. Coordonarea acestora se află tot printre sarcinile mele, și pentru că lucrez la Melinda Instal de mai bine de un deceniu și jumătate, există puține procese pe care nu le înțeleg în totalitate și în care nu sunt prezent. Aceste procese interne uneori au nevoie de finisări, din această cauză pe lângă munca mea de zi cu zi, trebuie să dedic energie și pentru acestea.

Baza managementului inventarului este depozitarea mărfurilor necesare, în cantitatea necesară nevoilor clienților și pentru răspunderea cerințelor lor. Astfel, evaluarea cererii clientului este prima fază a procesului comercial. Drept urmare, trebuie să fii un tehnician într-o "simbioză" profesională cu departamentul de planificare și control, cu care am vorbit în coloanele acestui ziar online acum două luni. Care este relația voastră profesională?
Departamentul de planificare și control clădește planul de vânzări, în primul rând din date istorice (PVC=plan de vânzare cantitativă). Analizăm acest plan alături de câțiva colegi, în fiecare săptămână. Noi ca tehniciani ai gestiunii stocului, ajutăm prin implementarea prezentului cu ajutorul acestor adunări săptămânale de PVC: prin informațiile primite despre datele actuale a pieței, de la colegii din vânzări care lucrează la punctele de lucru (consultant vânzări, reprezentant comercial). Acești colegi au o relație directă cu revânzătorii sau cu utilizatorii finali, în așa fel sunt la zi cu informațiile despre piață, mai ales privitor la preț. Noi încercăm să introducem acestea în planul de stoc, care defapt este un input pentru biroul de aprovizionare, dar în același timp cuprinde informații folositoare și pentru biroul de vânzări.
În afară de colegii de la departamentul de planificare și control, care sunt acei colegi cu care trebuie să ai legătură strânsă?
În mare, cu toată lumea. În fiecare magazin există una sau două persoane, cu care țin legătura pentru setarea nivelului de stoc min-max. Stocul min-max este o bandă imaginară în care stocul unui magazin trebuie să se încadreze, adică nu poate fi nici sub minim, nici peste maxim.

 

In birou

Acest lucru este determinat de datele istorice, luând în considerare sezonalitatea unui anumit produs / grup de produse și chiar posibila întârziere în timpul expedierii, astfel vedem de cât stoc are nevoie un magazin într-o perioadă anume, care trebuie să fie acolo cel puțin minimal pentru ca necesitatea clienților să poată fi îndeplinită. Acestea sunt verificate în fiecare săptămână pentru a vedea dacă au scăzut sub minim, sau dacă sunt aproape de nivelul minim și le încărcăm la maxim. Stocul min-max de la punctele noaste de lucru este același timp de trei luni, în așa fel urmărește sezonalitatea. Adică în lunile septembire-octombrie-noiembrie este cel mai înalt iar în lunile martie-aprilie-mai scade până la nivelul cel mai mic, pentru că în această perioadă sunt cele mai scuzute vânzări. Acești colegi de la punctele de lucru cu care țin legătura mă anunță dacă stocul setat pentru ei este neadecvat. Țin legătura și cu șefii de depozit din cauza spațiilor libere de depozitare, din cauza mărfii care se întoarce de la punctele de lucru. Marfă întoarsă se numește acea marfă care ajunge deteriorată la punctul de lucru, sau atunci când dintr-un produs au supra-stoc, pentru că acea marfă trebuie mișcată într-un loc în care este nevoie de acel produs. Întrucât logistica este centralizată de câțiva ani pe nivel de firmă, toată marfa care trebuie să ajungă dintr-un magazin în altul, prima oară trebuie să treacă prin depozitul logistic central.

Eficiența gestionării inventarului este măsurată prin viteza de rotație a mai multor indicatori. Ce anume acoperă acest concept și câtă diferență poate exista între anumite produse în ceea ce privește viteza de rotație?
Perioada de rotație este un indicator care i-a în considerare câte zile sunt necesare pentru un produs ajuns în curte, până în acel moment în care poate fi vândut. Cu cât este mai mic numărul amintit mai devreme, cu atât este mai ideal, pentru că perioada de rotație este mai rapidă. Pornind de la ideea că există produse sezonale și produse care ies din stoc foarte rapid, și perioada de rotație a produselor arată diferențe semnificativ de mari. Pentru acele produse care momentan au sezonalitate, perioada de rotație este scăzută, dar în afara sezonului acesta crește. După părerea mea, ideal este ca în 2-3 săptămâni să se întoarcă pentru un produs cu cerere mare. Acesta se poate vedea în desfacere lunară sau anuală și bineînțeles, în funcție de sezonalitate pot exista diferențe semnificative între perioade.

PVC in depozit

Există produse cu cerere ridicată, ca de exemplu fitingurile de cupru sau robinetele cu bilă care deobicei se întorc în 2-3 săptămâni. Bineînțeles, acest lucru este determinat în mare măsură de țara în care se află furnizorul nostru, de exemplu - ceea ce obținem din China, nu se poate întoarce în 2-3 săptămâni, pentru că este nevoie de o medie de 3 luni de la plasarea comenzii până la sosirea mărfurilor, deci trebuie să păstrăm un stoc de securitate mai mare. Pentru noi este de asemenea un aspect important să putem ajunge la cea mai înaltă rată de servicii în condiții de siguranță. Viteza perioadei de rotație este afectată din mai multe puncte de vedere, întrucât există situații când biroul de aprovizionare comandă marfă de un preț mai scăzut, sau informați de biroul de vânzări de o cantitate mai mare dintr-un produs anume. Situațiile acestea nepevăzute pot deforma oglinda.

Aprovizionarea mărfurilor și inventarul generează cheltuielile cele mai mari a companiilor de comerț, gestionarea necorespunzătoare a inventarului poate duce la pierderea și restanța veniturilor. În opinia ta, cum se poate reduce costul stocării?

La noi, la Melinda Instal este încă destul de tânăr managementul inventarului ca și domeniu independent de activitate, din cauza aceasta multe lucruri sunt încercate din mers, în timpul practicii învățăm una-alta, uneori chiar din greșeala noastră. Un punct sensibil pe nivel de firmă este aprovizionarea strategică, adică acele situații când la începutul anului decidem din ce și cât vrem să vindem pe tot parcursul anului, iar pentru a avea un preț bun de aprovizionare lansăm comanda cu o cantitate mai ridicată. Atunci facem aprovizionare când prețul cererii este cât mai mic, pentru că atunci are produsul prețul scăzut. Din viața noastră de zi cu zi aș putea da ca exemplu că, urmărind tot aceste gânduri, vara ne cumpărăm schiuri – atunci au prețul foarte scăzut. Dar în cazul nostru vorbim de milioane de euro care trebuiesc finanțate până când urmează sezonul lor și trebuiesc vândute.
Aici există riscul ca în sezonul pentru care l-am planificat nu va fi cererea atât de mare cum noi am gândit că va fi, dar noi am plătit deja produsele care stau în depozit.
De exemplu, dacă nu putem să le vindem într-un singur sezon, trebuie să așteptăm următorul sezon și până atunci ocupăm spațiul de stocare. De asemenea, este posibil să sufle alte vânturi în sezonul următor, unele mișcări și schimbări ale pieței pot fi proiectate în avans, dar nu totul. Aprovizionarea strategică a fost cândva o investiție bună, pentru că o cantitate mai mare putea fi contractată la un preț mult mai avantajos și ceea ce nu pleca într-un an, se vindea în următorul. Însă de 2-3 ani asta cuprinde riscuri mai mari, pentru că în utlimii ani piața se schimbă mult mai repede.

Radiator in depozit

De exemplu, prețul ridicat al lemnului la nivel național, a modificat în mod semnificativ cererea către toate celelalte cazane, șeminee, sobe care utilizează alte surse de energie și, prin urmare, aceste produse de vânzare trag asupra lor vânzarea a multe alte produse aparținând familiilor lor.

Suprastocul, lipsa stocului, stocul nevândut – sunt doar câteva dintre amenințările la adresa gestionării eficiente a inventarului. Aceste concepte sunt recurente în coșmarul fiecărui administrator de stoc? Cum și cât de mult pot fi acestea evitate și prevenite?

Încercăm să ne pregătim pentru orice, dar 100% nu se poate pentru nimic. Soluția pentru evitarea supra-stocului poate fi reacția rapidă. Dacă se mișcă piața, trebuie făcut ceva cât mai repede posibil: schimbarea comenzilor, ori scăderea prețurilor pentru a crește vânzările, în special pentru produsele care nu se vând repede. În situația lipsei de stoc trebuie procedat chiar în mod invers, adică ori mărim prețurile ori plasăm mai multe comenzi.

Tu ești deja o “mobilă veche” la Melinda Instal, întrucât lucrezi deja de mai bine de 15 ani aici. Compania a crescut lângă tine, și invers. Cum s-a dezvoltat cariera ta, aici la firmă?

Eu am fost angajat în anul 2002 ca și asistent magaziner. Am aplicat în jur de 200 de persoane, încă în vremea eroilor – spune zâmbind -, și au organizat examene foarte stricte, examene care erau susținute la diferite școli din oraș. Din acești 200 de aplicanți doar 10% au fost angajați. După o perioadă am avansat ca și magaziner, apoi pentru că aveam studii de contabilitate și statistică am ajuns să lucrez ca facturist. Asta am făcut până în anul 2010. După care am încercat pentru jumătate de an munca agricolă din Germania. Venind acasă, m-au căutat pentru a îmi spune că încă este liber postul meu, și să mă întorc înapoi. În anul 2012 am devenit Tehnician gestiune stoc, funcție care nici nu a existat înainte, așa că eu sunt primul din istoria firmei care se ocupă cu așa ceva.

In birou

La sfârșitul anului trecut prin venirea unui nou coleg am reușit să ne dezvoltăm mica echipă, acum fiind doi. Acest lucru mă bucură mult pentru că ia o greutate mare de pe spatele meu, sarcinile erau multe pentru o singură persoană. Acum împărțim munca și procedurile existente și avem mai mult timp pentru detaliile proceselor. Atunci când eram singur, de multe ori lucram până la ora 7-8 seara, pentru că asta nu este o muncă de lângă care te poți ridica la ora 5. Ceea ce ai început dimineață, trebuie terminat în ziua respectivă. Pentru că am două fete, acum am puțin mai mult timp liber pe care le pot petrece cu familia mea.
 

 

Sediu Central

RO

535600 Odorheiu Secuiesc
Jud.Harghita

Str.Beclean Nr.314

Romania

 

Date de Contact

Sunati-ne la:
Tel. 0266-207 400, +40 740-150 150
Fax.:0266-207 401, 0266-207 402

Email:

 

Newsletters

Subscribe and get the latest updates, news, and more...